مقالات

روش های تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس

تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس

تقریباً هر تجارت و سازمانی دارای یک عنصر IT است که با منبع تغذیه بدون وقفه محافظت می شود. خواه یك اتاق سرور باشد یا یو پی اس مركز داده یا سیستم كوچكتری كه از یك سرور یا یك عنصر اینترنت اشیا محافظت می كند ، میزان زمان اجرا  و در دسترس بودن این سیستم ها به سلامتی باتری های یو پی اس بستگی دارد که با تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس در زمان مناسب حاصل می شود.

در حالی که یک UPS شامل نوعی سیستم نظارت بر باتری است، هیچ چیزی به اندازه قرار دادن آن در زیر بار باتری UPS را مورد آزمایش قرار نمی دهد، به عنوان مثال شبیه سازی قطع کامل برق شبکه و اجرای سیستم برای چندین دقیقه در این حالت. یکی از دلایل این امر این است که یک باتری می تواند “سالم” نشان داده شود، اما ولتاژ و ظرفیت آن به سرعت تحت تخلیه بار کامل قرار گیرد. بنابراین اگر مدار نظارت بر باتری در یک منبع تغذیه بدون وقفه نشانگر “سلامتی” باشد ، چه اقدامات پیشگیرانه ای برای نگهداری از آن و اطمینان از اینکه باتری های UPS شما قادر به تأمین نیروی کامل خود در شرایط اضطراری هستند، وجود دارد؟

تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس

عمر طراحی باتری UPS

اکثر باتری های UPS از نوع باتری اسید-سرب تنظیم شده توسط شیر ( VRLA ) هستند و یا از نوع اسید سرب بدون نگهداری نیز شناخته می شوند. این نوع باتری برای برنامه های برق آماده به کار مناسب است و همچنین در روشنایی اضطراری، پانل های امنیتی و دزدگیر و موتورهای استارت ژنراتور استفاده می شود. باتری های اسید سرب به طور کلی دو نوع هستند: 5 سال و 10 سال عمر در طراحی و به ندرت پیش می آید که هر یک از دو نوع به عمر طراحی مورد انتظار خود برسند. چرا؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند باتری اسید سرب را در برنامه سیستم UPS تحت تأثیر قرار دهد و این موارد عبارتند از:

1- باتری های اسید سرب با استفاده از یک فرآیند شیمیایی وابسته به برهم کنش صفحات سرب (مثبت و منفی) و الکترولیت ژل اسید کلریدریک ، انرژی الکتریکی را ذخیره و تخلیه می کنند. با افزایش عمر باتری، عملکرد الکتریکی آن به دلیل افزایش امپدانس (مقاومت داخلی) و سولفاته شدن (تجمع کریستال های سولفات) بدتر می شود.

2- دمای محیط اطراف باتری UPS از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا هرچه درجه حرارت بالاتر باشد ، باتری سریعتر فرسوده می شود. دمای ایده آل 20-25 درجه سانتیگراد است و برای هر درجه بالاتر از 30، عمر طراحی به نصف کاهش می یابد. می توان دریافت که دمای محیط در اتاق های سرور و در داخل رک های سرور بسیار متفاوت است و قرارگیری صحیح یو پی اس در این نوع محیط ها برای سلامت طولانی مدت باتری بسیار مهم است. در یک محیط مرکز داده به طور کلی یک محیط کنترل شده تر وجود دارد و حتی می توان UPS را با یک اتاق کارخانه جداگانه و با درجه حرارت کنترل کرد.

3- چرخه شارژ / تخلیه

بیشتر باتری های اسید سرب برای 300 تا 500 چرخه کامل طراحی شده اند. در مناطق با منبع تغذیه ناپایدار در شبکه، فعالیت مداوم باتری منجر به نیاز به تعویض زودرس می شود. به همین دلیل است که باتری های سربی UPS معمولاً برای کاربردهای ذخیره انرژی توصیه نمی شوند. برای ذخیره انرژی ، باتری اسید سرب باید با مشخصات متفاوت تهیه شود. باتری ترجیحی برای ذخیره انرژی باتری لیتیوم – یون است که به دلیل شارژ سریع، تراکم قدرت و ظرفیت مناسب است.

4- اندازه بار

 اندازه اکثر باتری های UPS تا 80٪ ظرفیت سیستم UPS است. هرچه میزان آمپر-ساعت (Ah) باتری در مقایسه با اندازه بار بیشتر باشد، احتمال اینکه با ظرفیت نزدیک به ظرفیت سیستم کار کند و در عمل بیشتر طول می کشد و طول عمر بیشتر است، کاهش می یابد. بارهای اتاق سرور و مرکز داده به ندرت ثابت هستند. اندازه یو پی اس و باتری آن باید برای ظرفیت رشد در آینده اندازه باشد. این کار با UPS مدولار تا حدودی آسان تر است اما مگر اینکه باتری ماژولار باشد ، ظرفیت Ah باتری ممکن است از روز اول نصب ثابت شود. با اضافه شدن بار بیشتر ، زمان احتمالی باتری UPS کاهش می یابد.

5-رطوبت هوا

 این عوامل محیطی بیشتر در برنامه های UPS صنعتی یا منبع تغذیه بی وقفه مورد استفاده در محیط های گرمسیری بیشتر کاربرد دارند. رطوبت لزوماً بر عملکرد باتری UPS تأثیر نخواهد گذاشت، با این فرض که اتاق همانطور که گفته شد در دمای 20-25 درجه سانتیگراد نگه داشته شده است، اما رطوبت بالا می تواند منجر به خوردگی و لزوم تعویض منظم سایر مواد مصرفی از جمله فن های خنک کننده شود. از شرایط گرد و غبار و دود نیز باید دوری شود زیرا می تواند منجر به مشکلات عملکرد عملیاتی مشابه UPS شود، مگر اینکه سیستم برای چنین محیط هایی طراحی شده باشد.
هر یک از این عوامل می تواند منجر به مشکلات باتری های UPS و نیاز آنها به تعویض شود. اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می تواند در طول عمر یک منبع تغذیه بدون وقفه انجام شود.

تعمیر و نگهداری باتری های یو پی اس

اکثر سیستم های UPS تحت نوعی قرارداد تعمیر و نگهداری UPS قرار می گیرند و به طور کلی سالانه حداقل یک بار بازدید تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دارند. در حین مطلب از سایت فرسان یو پی اس مواردی برای بررسی ذکر شده است تا اطمینان حاصل شود که مجموعه باتری UPS در شرایط سالم و کاملاً در دسترس است.

بازرسی بصری باتری

 مانند هرگونه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ، بازرسی بصری می تواند سرنخ های بصری مربوط به وضعیت عملکرد باتری UPS را ارائه دهد. باتری های اسید سرب به طور معمول یک کیف پلاستیکی دارند و با فرسوده شدن باتری، گرمای داخلی در اثر امپدانس و سولفاته شدن می تواند منجر به کمانش کیس یا در بدترین حالت ترک خوردن شود. باقی مانده پودر سفید در اطراف قطب های مثبت و / یا منفی نیز می تواند مشکلات داخلی را نشان دهد. اگر گرد و غبار یا گرد و خاک ایجاد شود، در صورت وجود روش ایمن برای جدا کردن مجموعه باتری برای کار ایمن و محافظت در برابر تخلیه تصادفی یا اتصال کوتاه ، این امر می تواند برای حذف آن در نظر گرفته شود.

تست بلوک باتری

 با استفاده از دستگاه تست کننده باتری دستی، هر بلوک باتری جداگانه قابل آزمایش است. به طور کلی دو نوع تستر وجود دارد: امپدانس یا نوع رسانایی پیچیده تر. به هر بلوک باتری یک شناسه اختصاصی داده می شود و می توان قرائت بازدیدهای بعدی از بازرسی باتری را ارائه داد تا روند سلامتی را فراهم کند و به شناسایی بلوک های خراب باتری کمک کند.

ظرفیت باتری و آزمایش بانک بار

 بیشتر یو پی اس های بزرگ مرکز داده در مرحله راه اندازی تحت آزمایش بانک بار قرار می گیرند. آزمایشات بانکی بار نیز می تواند بخشی از یک بازدید منظم از مراقبت های پیشگیرانه یا سالانه یا هر 3-5 سال باشد. تست بارگذاری بار جامع تر از تست بلوک باتری است.

برای دریافت مشاوره خرید در رابطه با خرید یو پی اس ، رله حفاظتی و دیگر تجهیزات برقی می‌توانید با کارشناسان فرسان یو پی اس در ارتباط باشید:

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۵۲

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۲۶

۰۹۱۲۰۴۹۶۲۷۲

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *