مقالات

رکتیفایر چیست؟ انواع یکسوسازها و کاربرد آنها

در الکترونیک ، مدار یکسوساز از مدارهای پرمصرف است زیرا تقریباً هر دستگاه الکترونیکی با جریان مستقیم (DC) کار می کند اما در دسترس بودن منابع DC محدود است ، مانند پریزهای برق در خانه های ما AC (جریان متناوب) هستند. یکسو کننده گزینه ای مناسب برای این کار در صنایع و خانه ها برای تبدیل جریان برق به DC است. حتی شارژرهای تلفن همراه ما از یکسو کننده ها برای تبدیل جریان AC از پریزهای خانه به DC استفاده می کنند . انواع مختلف یکسو کننده ها برای کاربردهای خاص استفاده می شود.

ما عمدتا دو نوع ولتاژ موجود داریم که این روزها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. ولتاژ متناوب و مستقیم. این نوع ولتاژ را می توان با استفاده از مدارهای ویژه ای که برای آن تبدیل خاص طراحی شده اند، از یک نوع به نوع دیگر تبدیل کرد. این تبدیل ها در همه جا اتفاق می افتد.

منبع اصلی ما که از شبکه های برق دریافت می کنیم از نوع متناوب است و لوازم خانگی که در خانه های خود استفاده می کنیم معمولاً به ولتاژ DC کمی نیاز دارند. تبدیل AC به DC با فرآیند دیگری انجام می شود که می تواند شامل فیلتر کردن، تبدیل DC-DC و غیره باشد. یکی از رایج ترین قسمت های منبع تغذیه الکترونیکی یکسو کننده پل است.

 

انواع یکسوسازها

یکسو کننده ها عمدتا دو نوع دارند:

  1. یکسوساز کنترل نشده
  2. یکسوساز کنترل شده

یکسوساز های پل انواع مختلفی دارند و اساس طبقه بندی می تواند انواع مختلفی باشد ، به عنوان مثال می توان به نوع منبع تغذیه ، پیکربندی مدار پل ، قابلیت کنترل و غیره اشاره کرد. ورودی آنها کار می کنند. هر دو نوع شامل این طبقه بندی های بعدی است که می تواند به یکسو کننده های تک و سه فاز تبدیل شود.

بر اساس نوع مدار اصلاح ، یکسو کننده ها به دو دسته طبقه بندی می شوند.

  • یکسوساز نیمه موج
  • یکسوساز تمام موج

یکسوساز کنترل نشده

به یکسو کننده ای که ولتاژ خروجی آن قابل کنترل نیست، یکسو کننده کنترل نشده گفته می شود. یکسو کننده از سوئیچ ها برای کار استفاده می کند. سوئیچ ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند، سوئیچ های قابل کنترل و سوئیچ های غیرقابل کنترل. دیود دستگاهی یک جهته است که عبور جریان را فقط در یک جهت امکان پذیر می کند. با پیکربندی دیودها در هر یکسو کننده، یکسوساز کاملاً در کنترل اپراتور نیست ، بنابراین به این نوع از یکسوسازها، یکسوکننده های کنترل نشده گفته می شود. این نوع یکسوکننده اجازه نمی دهد که بسته به میزان بار، قدرت تغییر کند. بنابراین این نوع یکسوساز معمولاً در منابع تغذیه ثابت استفاده می شود.

یکسوساز کنترل شده

نوعی یکسوساز که ولتاژ خروجی آن قابل تغییر است یکسو کننده کنترل شده نامیده می شود. نیاز به یکسوساز کنترل شده هنگامی آشکار می شود که به نقص های یکسو کننده پل کنترل نشده روبرو می شویم. برای ساخت یکسوساز کنترل نشده به یک دستگاه کنترل شده، ما از دستگاه های حالت جامد تحت کنترل جریان مانند SCR ها ، MOSFET ها و IGBT استفاده می کنیم. ما هنگام روشن یا خاموش کردن SCR ها بر اساس پالس های گیتی که به آن اعمال می کنیم کنترل کاملی داریم. اینها عموماً بیشتر از نمونه های کنترل نشده خود ترجیح داده می شوند.

 

 

 

برای دریافت مشاوره خرید در رابطه با خرید یو پی اس ، رله حفاظتی و دیگر تجهیزات برقی می‌توانید با کارشناسان فرسان یو پی اس در ارتباط باشید:

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۵۲

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۲۶

۰۹۱۲۰۴۹۶۲۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *