مقالات

اینورتر چیست؟

مبدل و یا اینورتر، یک دستگاه یا مدار است که تغییر جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) را انجام می دهد. ولتاژ ورودی، ولتاژ و فرکانس خروجی و کنترل کلی قدرت به طراحی دستگاه یا مدار خاص آن بستگی دارد. اینورتر هیچ نیرویی تولید نمی کند. نیرو توسط منبع DC تأمین می شود. اینورتر برق می تواند کاملاً الکترونیکی باشد یا ترکیبی از مکانیکی و مدارهای الکترونیکی باشد. اینورترهای استاتیک از قطعات متحرک در فرآیند تبدیل استفاده نمی کنند. یکی از مهمترین جنگهای قرن نوزدهم نه برای زمین یا منابع بلکه برای ایجاد نوع برق تأمین کننده ساختمان های ما بود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر بدانیم که اینورتر چیست و چه وظایفی بر عهده دارد.

تاریخچه جریان برق DC و AC

در اواخر قرن 18، پیشگام برق آمریكا توماس ادیسون تلاش خود را كرد تا نشان دهد كه جریان مستقیم (DC) برای تأمین نیروی الكتریكی بهتر از جریان متناوب (AC) است، اما رقیب سرسخت او نیکولا تسلا با او هم عقیده نبود. ادیسون انواع روش های نادرست را امتحان كرد تا مردم را متقاعد كند كه AC بیش از حد خطرناك است، از برق گرفتگی فیل گرفته تا حمایت از استفاده از AC در صندلی برقی برای اجرای مجازات اعدام. با این وجود سیستم تسلا پیروز میدان شد و از آن زمان تاکنون جهان تقریباً با برق متناوب کار می کند.

در ادامه نویشته اینورتر چیست باید بگوییم که یکی از میراث های تسلا این است که بیشتر وسایلی که در خانه های خود داریم به طور خاص برای تأمین برق متناوب طراحی شده اند. وسایلی که به DC نیاز دارند اما باید از پریزهای برق تغذیه کنند، برای تبدیل از AC به DC به یک قطعه اضافی به نام یکسو کننده احتیاج دارند که معمولاً از اجزای الکترونیکی به نام دیود ساخته می شود.

اینورتر کار مخالف را انجام می دهد و درک اصل کارکرد آن کاملاً آسان است. فرض کنید شما یک باتری در چراغ قوه دارید و سوئیچ بسته است بنابراین جریان DC در اطراف مدار جریان می یابد و همیشه در همان جهت است. حالا اگر باتری را بیرون بیاورید و آن را برگردانید چه می شود. در نوری که دریافت می کنید تفاوتی مشاهده نخواهید کرد – اما جریان الکتریکی در واقع برعکس جریان می یابد. فرض کنید که دستانتان به اندازه کافی سریع است و به اندازه کافی ماهر هستید که می توانید باتری را 50-60 بار در ثانیه معکوس کنید. شما می توانید نوعی اینورتر مکانیکی باشید و جریان DC باتری را با فرکانس 50-60 هرتز به AC تبدیل می کنید.

اینورتر چیست

اینورتر چیست

اینورتر چگونه کار می کند؟

اینورترها در درجه اول در موارد الکتریکی که جریان و ولتاژ زیاد وجود دارد استفاده می شوند. به مدارهایی که برای سیگنالهای الکترونیکی عملکرد مشابهی دارند که معمولا جریان و ولتاژ بسیار کمی دارند اسیلاتور گفته می شود . به مدارهایی که عملکرد مخالف دارند و AC را به DC تبدیل می کنند، یکسو کننده ها می گویند.

یک کاربرد مبدل جریان مستقیم به متناوب

یکی از موارد معمول استفاده از اینورترها در منابع تغذیه اضطراری است که به آنها منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) نیز گفته می شود. اگر برق منزل شما قطع شود ، ممکن است از UPS به عنوان پشتیبان استفاده کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره خرید در رابطه با خرید یو پی اس ، رله حفاظتی و دیگر تجهیزات برقی می‌توانید با کارشناسان فرسان یو پی اس در ارتباط باشید:

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۵۲

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۲۶

۰۹۱۲۰۴۹۶۲۷۲

 

1 فکر در مورد “ اینورتر چیست؟

  1. علی گفت:

    با سلام .
    مطالب خیلی خوب و اموزنده بود .
    ولی امکان داره در خروجی انورتر برق گرفتگی بشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *