مقالات

ژنراتور چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

بسیاری از افرادی که با یو پی اس آشنا هستند و می‌دانند که آن یکی از تجهیزات تامین برق بی وقفه است، نام ژنراتور را هم شنیده اند. اما این دستگاه چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟ این سوالی است که در این نوشته قصد داریم تا به آن پاسخ دهیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

ژنراتور چیست؟

ژنراتور که با نام مولد الکتریکی یا Electric Generator نیز شناخته می‌شود، دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. از این دستگاه زمانی که نیاز به برق داشته باشیم و امکان دسترسی به خطوط و شبکه برق شهری وجود نداشته باشد، استفاده می‌کنیم.

نسخه های متفاوتی از این دستگاه در قرن بیستم ساخته شد اما یکی از مشهورترین آن ها ورنروان زیمنس بود که دستگاهی مشابه ژنراتور در سال 1965 طراحی و پیاده سازی کرد و نام آن را داینامو گذاشت.

بخش های تشکیل دهنده یک ژنراتور

از آنجایی که انواع متعددی از یک ژنراتور وجود دارد به همین دلیل هر کدام از آن ها ممکن است اندکی در اجزای تشکیل دهنده تفاوت داشته باشند. اما به طور معمول هر مولد الکتریکی از بخش های زیر تشکیل شده است.

  • بخش اصلی یعنی موتور و قطعاتی که به موتور وابسته است
  • اگزوز
  • مخزن سوخت
  • فن
  • کنترل کننده ولتاژ
  • و …. .

انواع ژنراتور

مولدهای الکتریکی انواع متعددی دارند. هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خود را دارا هستند. در این بخش تعدادی از معروف ترین انواع آن را نام میبریم.

گازسوز: این مولد الکتریکی را می‌توان یکی از حساس ترین انواع ژنراتورها دانست. لحظه ای غفلت می‌تواند منجر به آتش سوزی شود.

دیزل: این نوع بیشتر در بانک ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به نگهداری و رسیدگی فراوانی دارند. سوخت آن ها گازوئیل و دیزل است.

نیمه صنعتی: این ژنراتورها مصرف کمی داشته و مناسب استفاده های خانگی هستند.

سه فاز: این مولدهای الکتریکی مصرف بسیار بالایی دارند و در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مولد الکتریکی چه کارهایی برای شما انجام می‌دهد؟

هر ژنراتور استفاده های مختلفی دارد. اما کار اصلی آن ها به این صورت است که برق تولید کرده و به دستگاه های مصرف کننده می‌رسانند. و یا این که برق تولید کرده و آن را ذخیره می‌کنند تا بعدا در زمان نیاز از آن ها استفاده کرد. در واقع هنگامی که جریان برق شهری قطع می‌شود می‌توان از ژنراتورها استفاده کرد.

 

 

برای دریافت مشاوره خرید در رابطه با خرید یو پی اس ، رله حفاظتی و دیگر تجهیزات برقی می‌توانید با کارشناسان فرسان یو پی اس در ارتباط باشید:

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۵۲

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۲۶

۰۹۱۲۰۴۹۶۲۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *