مقالات

محافظ برق چیست و آیا تاثیری در محافظت از تجهیزات دارد؟

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که بر اثر یک نوسان در برق که ناشی از عوامل متفاوتی از جمله رعد و برق است ، یکی از دستگاه های خود را که دارای برد الکترونیک است را از دست داده اید. بسیاری از افراد استفاده از محافظ برق را پیشنهاد می‌کنند. اما این محافظ های برق چیست و آیا واقعا تاثیر خاصی در محافظت از تجهیزات دارند؟ در این نوشته قصد داریم تا به این دو سوال پاسخ دهیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

محافظ برق چیست؟

دستگاهی است که ورودی آن برق شهری و خروجی آن نیز به دستگاه مورد نظر شما متصل است. هر گاه به هر دلیلی ولتاژ ، توان یا آمپر برق دارای نوسان بیش از حد باشد که می‌تواند بر اثر رعد و برق و … رخ دهد، جریان برق را قطع کرده و به دستگاه مصرف کننده انرژی لازم جهت روشن بودن را نخواهد داد. هنگامی که دوباره جریان برق به حالت نرمال رسید، اتصال برقرار خواهد شد.

برای این که بتوانید از دستگاه های برقی خود محافظت کنید باید بتوانید یک محافظ برقی مناسب فراهم کنید. محافظ مناسب به معنی یک محافظ گران قیمت نیست. بهترین محافظ ها دارای بدنه ای هستند که در برابر آتش مقاومند. یکی از نکات مهم این است که فیوز محافظ برق به راحتی در دسترس باشد تا بتوان آن را تعویض کرد. همچنین حتما حین خرید محافظ به گارانتی آن توجه کافی داشته باشید.

همچنین توجه داشته باشید دستگاه های متفاوت نیاز به محافظ های متفاوتی هم دارند. اگر کودک خردسال در خانه دارید حتما برای محافظ روپوش پلاستیکی تهیه کنید تا فرزندتان نتواند چیزی را وارد محافظ کند.

محافظ الکتریک با چند راهی چه تفاوتی دارد؟

چندراهی تنها برای این که بتوان یک پریز را به چند پریز تبدیل کرد، استفاده می‎شود. یعنی در حالت عادی فقط یک وسیله را می‌توانید به پریز متصل کنید اما با استفاده از یک چند راهی می‌توان چند وسیله را به برق متصل کرد. برخی از چند راهی ها دارای قطع کننده مدار هستند که در زمان بار اضافه اجرا می‌شوند. اما این دستگاه دارای تجهیزات محافظت کننده دیگری نیست.

آیا محافظ الکتریک می‌تواند محافظت صد در صد ایجاد کند؟

مهم است که بدانید اگر افزایش ولتاژ تا حد زیادی باشد. مثلاً اگر رعد و برق در نزدیکی خانه شما و با شدت بسیاری رخ دهد محافظ الکتریک نمیتواند کاری از پیش ببرد. در این مواقع داشتن یک یو پی اس توصیه میشود.

 

برای دریافت مشاوره خرید در رابطه با خرید یو پی اس ، رله حفاظتی و دیگر تجهیزات برقی می‌توانید با کارشناسان فرسان یو پی اس در ارتباط باشید:

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۵۲

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۲۶

۰۹۱۲۰۴۹۶۲۷۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *