مقالات

رله حفاظتی چیست؟

رله حفاظتی چیست

هنگامی که ولتاژ یا دمای جریان برق بیش از حد مجاز تغییر می‌کند، رله ها با قطع کردن بخشی از مدار از دستگاه های مصرف کننده حفاظت می‌کنند. رله این کار را با استفاده از بازکردن کلیدهای قدرت انجام می‌دهد. به صورت کلی می‌توان گفت که این دستگاه از مصرف کننده‌های برق در برابر تغییرات کمیت های الکتریکی و فیزیکی محافظت لازم را به عمل آورده و دستگاهی که منجر  به وجود این تغییرات شده است را به طول کلی از مدار خارج می‌کند. در این نوشته برخی از ویژگی‌های رله ها را مقایسه کرده و انواع آن را ذکر می‌کنیم.

چند نوع رله حفاظتی وجود دارد؟

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در سیستم قدرت ، خطاهایی رخ می‌دهد که می‌توانند میزان ولتاژ و سایر کمیت ها را تغییر دهند. به همین خاطر دستگاه هایی که مقدار کمیت ها را اندازه گیری می‌کنند، می‌توانند به وجود آمدن خطا را پیش بینی کنند.

سیستم های حفاظتی در ابتدا با کمک ترانس های ولتاژ ، میزان ولتاژ را کاهش داده و آن را برای دستگاه های مصرف کننده مناسب می‌سازند. اما انواع این رله های حفاظتی شامل چه مواردی است؟

رله ها انواع متفاوتی دارند:

  • رله های حفاظتی ولتاژی
  • رله های زمین محدود شده
  • رله های برگشت توان
  • رله حفاظتی در مقابل زمان استارت طولانی
  • رله های فرکانسی
  • رله های حفاظتی دیفرانسیل
  • رله حفاظتی اضافه جریان

انواع رله های حفاظتی

سرعت رفتار و حساسیت بالا از مهم ترین ویژگی‌های رله های حفاظتی است.

اما اتصالی ها به چه دلایلی ایجاد می‎شوند؟

برخی از عوامل که منجر به ایجاد اتصالی می‌شود ، درونی و برخی بیرونی هستند.

عوامل بیرونی : عوامل بیرونی زیاد هستند و تاثیرات بسیار زیادی هم بر شبکه ها دارند. یکی از مهم ترین آن ها رعد و برق است. از دیگر عوامل اضافه ولتاژ است که سبب می‌شود تا گرمای زیاد تولید شود. پدیده های طبیعی دیگری مانند افتادن درختان ، پرنده ها ، برف و بوران ، توفان های سهمگین . هنگامی که یکی از این عوامل رخ می‌دهد با بروز اتصالی جریان در یک نقطه افزایش پیدا کرده و گرما زیاد شده و آتش سوزی رخ می‌دهد.

عوامل درونی: سامانه های توزیع و خطوط انتقال انرژی به این شیوه دچار آسیب می‌شوند. مثلا بافت قدیمی عایق ها و چیده نشدن درست آن ها ، بافت قدیمی جداکننده ها در ژنراتور ، خطوط و کابل ها و همچنین تراسفورماتورها.

 

برای دریافت مشاوره خرید در رابطه با خرید یو پی اس ، رله حفاظتی و دیگر تجهیزات برقی می‌توانید با کارشناسان فرسان یو پی اس در ارتباط باشید:

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۵۲

۰۲۱۷۷۰۳۷۹۲۶

۰۹۱۲۰۴۹۶۲۷۲

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *