مقالات

سیم ارت یو پی اس چه وظیفه‌ای دارد؟

سیم ارت یو پی اس

کمابیش اکثر ما با مفهوم « سیم ارت » آشنا هستیم. اما چیزی که اکثر ما از آن در ذهن داریم چیزی شبیه به یک لوله فلزی است که در پشت بام ساختمان‌ها قرار گرفته تا در صورت بروز رعد و برق ، بار اضافی را دریافت کرده و آن را به زمین منتقل نماید و به این طریق از آسیب به ساختمان‌های بلند و برج‌ها که در معرض خطر هستند جلوگیری نماید. اما سیم ارت اشکال مختلف دیگری هم دارد که کاربردهای متفاوتی دارد. در این نوشتار در فرسان یو پی اس قصد داریم تا شما را با شکلی از سیم ارت که در یو پی اس استفاده می‌شود، آشنا سازیم.

سیم ارت چیست؟

شاید اتفاق افتاده باشد که شما دستتان را روی یک دستگاه برقی مانند ماشین لباسشویی قرار داده باشید و نوعی حس برق گرفتگی ضعیف در شما ایجاد شده باشد. این تخلیه بار ضعیف برای بدن انسان خطر ندارد اما اگر قوی باشد می‌تواند برای سلامتی انسان خطرآفرین باشد. به همین خاطر در اکثر دستگاه‌های برقی یک سیم رسانا به زمین وصل شده است که از این طریف بار اضافی وارد زمین می‌شود. این سیم همان ارت یا سیم اتصال به زمین است. در صورت عدم وجود این سیم امکان خرابی و یا حتی آتش‌سوزی دستگاه زیاد است.

چگونه سیم ارت یو پی اس را ایجاد می‌کنند؟

در سیستم‌های برق اضطراری برای راه اندازی سیم ارت از « چاه ارت »  استفاده می‌شود و این کار توسط متخصص انجام می‌شود. از آنجایی که ولتاژ‌ها بر اساس ولتاژ ارت اندازه گیری می‌شود، به ولتاژ ارت « نقطه صفر» هم گفته می‌شود. از آنجایی که رعد و برق یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب رسان به تجهیزات برق اضطراری است، به همین خاطر لازم است که حتما تمهیدات لازم جهت راه اندازی سیم ارت انجام شود. به این صورت که در صورت دریافت بار اضافی به زمین انتقال داده می‌شود و به این طریق از آسیب رسیدن به دستگاه‌ها جلوگیری می‌شود.

چگونه سیم ارت منبع برق اضطراری را اندازه گیری می‌کنند؟

برای این کار اگر از ولتمتر در حالت AC برای اندازه گیری بین نول و ارت استفاده می‌کنید، هر قدر که ولتاژ دریافتی که ولتمتر آن را نشان می‌دهد به صفر نزدیک شود، آن ارت مناسب تر خواهد بود. اما به طور کلی برای هر دستگاه یو پی اس ، ولتاژ زیر 3 ولت کاملا مناسب است. این اندازه از دستگاه حفاظت می‌کند و از برق گرفتگی افراد ، آتش‌سوزی و موارد این چنینی نیز جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *