مقالات

تفاوت های یو پی اس تک فاز و سه فاز کدامند؟

یو پی اس تک فاز و سه فاز

همانطور که می‌دانید، یو پی اس دستگاهی است که در حین قطعی برق این امکان را به دستگاه برقی شما می‌دهد که به کار خود ادامه دهد. همچنین در صورت نوسانات برق، جریان ورودی به دستگاه را به مطلوب‌ترین حالت ممکن می‌رساند. اما این دستگاه از یک دیدگاه به دو دسته یو پی اس تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شود که در این نوشتار قصد داریم آن را برای شما شرح دهیم .

مشخصات یو پی اس تک فاز

این نوع یکی از مقاوم‌ترین انواع دستگاه‌های منبع تغذیه می‌باشد. مهم‌ترین قابلیت‌ آن این است که می‌تواند بیش از 250000 ساعت ، مصرف کننده‌های تک فاز را تغذیه کند. از آنجایی که راندمان آن بسیار بالاست لذا اگر از این نوع استفاده کنید، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها خواهید داشت.

سیستم‌های تک فاز با جریان متناوب کار می‌کنند. یعنی ورودی آن‌ها به صورت یک موج سینوسی تکی است. تک فازها اصولا از سه فازها بزرگتر می‌باشند. تعداد زیادی از دستگاه ها مانند سرورها ، سوئیچ‌ها و سیستم‌های کامپیوتری به صورت تک فاز فعالیت می‌کنند. لذا می‌توان گفت که این نوع دارای کاربردهای فراوانی است.

مشخصات یو پی اس سه فاز

تا این جای مقاله یو پی اس تک فاز و سه فاز ، فهمیدیم که نوع تک فاز چیست اما نوع سه فاز برای این به کار می‌روند که انرژی برق را در باتری ذخیره کنند. تعداد زیادی از مصارف نیاز دارند تا از برق‌های سه فاز تغذیه کرده و به این طریق کار می‌کنند. اصولا در بسیاری از صنایع و کارگاه‌ها این نوع از یو پی اس کارایی بسیاری دارد. در واقع یک یو پی اس سه فاز می‌تواند به طور دائمی برق مورد نیاز دستگاه‌های مصرف کننده را فراهم کند. همچنین اگر نوسانات جریان ورودی به آن بیش از حد باشد، این جریان را قطع کرده و دستگاه‌های مصرف کننده را با استفاده از باتری تغذیه می‌نماید.

یو پی اس صنعتی

یو پی اس صنعتی

عاملی که در یو پی اس تک فاز و سه فاز باید مورد توجه قرارداد

یو پی اس های سه فاز ورودي و تك فاز خروجي متشكل از ركتيفايرهاي سه فاز و اينورترتك فاز مي باشد.در نگاه اول مزيت اين روش تقسيم بار روي سه فاز مي باشد اما با توجه به موارد ذيل نتيجه كاملا متفاوت خواهد بود.یو پی اس عموما در یک کدام از موارد زیر به مسیر بای پس سوئیچ می کند که در این حالت کل جریان مصرفی فقط از یک فاز تامین خواهد شد.

1) در مواقعی که یو پی اس جهت سرویس از مدار خارج است

2) در مواردي كه به هر دليلي جريان بار از 105%جريان نامي دستگاه بيشتر شود

3) در مواقعی که یو پی اس به هر عنوانی خراب است

4) در صورتيكه دماي داخلي دستگاه از حد مجاز تجاوز كند

5) ایجاد صاعقه و اختلالات در برق ورودی شهر

بنا به دلايل فوق لازم است تا يك فاز بعنوان فاز مرجع توانائي تغذيه كل بار را داشته باشد، به اين منظور بايد در مسير فاز مرجع از فيوزها (برابربا توان مصرفی كل سيستم ) و كابل با قطر مناسب استفاده كرد بعلاوه ، با توجه به اين واقعيت كه اين فاز بايد هر لحظه قابليت جريان دهي معادل كل بار را داشته باشد ، منجر به عدم تقارن جريان سه فاز كل مجموعه در حالت نرمال خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *