مقالات

چگونه عمر باتری یو پی اس را افزایش دهیم؟

راه های افزایش عمر باتری یو پی اس

حیاتی‌ترین بخش یک دستگاه منبع تغذیه بی وقفه ، باتری آن است. در واقع بدون باتری کارکرد آن دستگاه زیر سوال خواهد رفت. باتری یو پی اس ، هنگامی که جریان برق از محدوده مجاز خارج شده و یا این که به طور کامل قطع می‌شود، باتری‌ها شروع به تغذیه‌ی دستگاه‌های متصل خواهند کرد. دو مشخصه اساسی باتری ‌ها ولتاژ و آمپر ساعت است. ولتاژ به معنی اختلاف پتانسیل بین صفحات مثبت و منفی الکترولیت است و منظور از آمپر ساعت مقدار بار الکتریکی‌ است که در 1 ساعت به وسیله‌ی جریان ثابت گذر می‌کند.

عموما باتری‌هایی که در یو پی اس مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع سیلد لید اسید هستند. این نوع از باتری‌ها به دلیل ویژگی‌های شیمیایی دچار تصاعد گاز یا ریزش اسید نمی‌شوند. این باتری‌ها نیاز به نگهداری ندارند و در دشارژ‌های عمیق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راه های افزایش عمر باتری یو پی اس

راه های افزایش عمر باتری یو پی اس

چگونه عمر باتری یو پی اس را افزایش دهیم؟

دستگاه یو پی اس باید در مکان خشک و خنک قرار داده شود. دمای 25 درجه سانتیگراد مطلوب‌ترین است. هر هشت درجه که به دمای محل نگهداری آن افزوده می‌شود، عمر آن را نصف خواهد کرد. دور دستگاه را تا حداقل 5 سانتی متر خالی بگذارید تا جریان هوا به راحتی در آن جریان داشته باشد. هرگز دستگاه را در کنار پنجره و یا هر جایی که احتمال وجود رطوبت دارد قرار ندهید.

باتری جایگزین را چگونه استفاده کنیم؟

اگر اقدام به خرید یک باتری جایگزین نموده اید ( که البته کار درستی است) ، از آن به مدت طولانی نگهداری نکنید. هر چه باتری بلااستفاده باشد طول عمر آن کم و کمتر خواهد شد. 18 تا 30 ماه لازم است تا باتری یو پی اس کل ظرفیت و قابلیت خود را از دست بدهد. برای این که بتوانید باتری‌های جایگزین را مدت زمان بیشتری نگه‌دارید بهتر است که دمای اطراف آن 10 درجه یا کمتر باشد.

آیا کالیبره کردن تاثیر دارد؟

برای این که عمر باتری افزایش پیدا کند، بهتر است هر سال یک یا دو بار آن را کالیبره کنید . توجه داشته باشید که اجرای کالیبره به دفعات زیاد می‌تواند باعث کم شدن عمر آن شود. به همین خاطر ضروری است که انجام این کار کاملا حساب شده باشد. همان طور که گفتیم 1 تا 2 بار کالیبره کردن کافی است و نتیجه مثبتی خواهد داشت.

چگونه باید باتری را شارژ کرد؟

حواس شما باید به وضعیت دشارژ باتری باشد. اگر باتری شما دشارژ شده است باید تا 48 ساعت به طور کامل شارژ شود. همچنین شارژ بیش از اندازه می‌تواند عمر باتری را به شدت تحت الشعاع قرار دهد. شما باید مقاومت داخلی باتری یو پی اس را به طور منظم مورد بررسی قرار دهید. اگر مقاوت داخلی آن 30 درصد افزایش پیدا کرده باشد باید باتری تعویض گردد.

سخن پایانی:

هر چه از تجهیزات کم مصرف‌تری استفاده کنید، عمر باتری یو پی اس شما نیز افزایش خواهد یافت. برای مثال به جای استفاده از لامپ های رشته از لامپ‌هایی استفاده کنید که مصرف کم تری دارند. لامپ‌های LED با این که مصرف کمتری دارند، اما در عین حال عمر آن ها طولانی تر است و روشنایی بسیار خوبی دارند. سعی کنیم سیم کشی ها درست و بهینه باشد. در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد مقاومت بیشتر روی یو پی اس شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *