مقالات

یو پی اس چیست؟ معرفی و خرید انواع برندهای ups

ups

جهت خرید انواع UPS به همراه ارسال رایگان با ما تماس بگیرید

مشاوره رایگان :09120496272
                     09125357086

هنگامی که از یو پی اس برای محافظت از دستگاه‌های برقی‌تان استفاده نمی‌کنید، نوسانات جریان برق می‌تواند منجر به سوخته شدن دستگاه شما شود. قریب به یقین حاضر نیستید تجهیزات گران قیمت خود را به این راحتی از دست بدهید. پس هر چه زودتر باید یک منبع تغذیه بی وقفه (UPS) برای خود دست و پا کنید اما چگونه؟ این گونه از تجهیزات چیزی نیستند که ما هر روز با آن‌ها سر و کار داشته باشیم پس قاعدتا تهیه کردن آن کمی سخت تر از خریدن چیزهای دیگر است! اما چطور می‌توان تجهیزات مربوط به این دستگاه را فراهم کرد؟

در ادامه این مطلب می خوانیم: معرفی برندها و انواع ups + مشاوره و راهنمای رایگان کامل خرید
به صورت pdf به همراه خدمات پس از فروش در شرکت فرسان مرکز فروش این دستگاهها ، برای خواندن
سریع هر بخش از منوی زیر می توانید استفاده کنید.

یو پی اس چیست

یو پی اس سرنام عبارت Uninterruptible power supply بوده و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است.

یو پی اس چیست؟

این دستگاه عموما در مجاورت رایانه و دیگر وسایل برقی قرار گرفته و در صورت بروز اختلال در ولتاژ ورودی برق شهری و یا قطعی کامل ، شرایط لازم برای ادامه‌ی روند دستگاه را برقرار می‌سازد. در واقع جایگاه منبع تغذیه بی وقفه بین برق شهری و دستگاهی است که برق مصرف می‌کند و علاوه بر نرمال‌سازی جریان برق از آسیب به دستگاه‌ها و تجهیزات حساس جلوگیری می‌نماید.

ویدئو معرفی یو پی اس شرکت فرسان

می توانید ویدئو را با کیفیت بالاتر از این لینک دانلود کنید و ببینید.

انواع یو پی اس

استانداردها ، انواع مدل این دستگاه  را از لحاظ فناوری و معماری ساخت به 3 دسته‌ی کلی تقسیم کرده که می توانید
در این بخش انواع این سیستم ups را با توضیحات کامل هر مدل به صورت کامل مطالعه نمایید و با آنها آشنا شوید

  • مدل آفلاین (OFFLINE)
  • مدل آنلاین (ONLINE)
  • انواع مدل لاین اینتر اکتیو (LINE INTERACTIVE)

یو پی اس آفلاین

کارکرد نوع آفلاین به این صورت است که دستگاه‌های مصرف کننده به طور مستقیم به برق شهری متصل هستند. اما نقش این دستگاه حیاتی در این میان چیست؟ انواع آفلاین تنها زمانی فعال می‌شوند که برق دچار قطعی شود. در این حالت منبع تغذیه دستگاه مصرف کننده از یو پی اس تغذیه کرده و به کار خود ادامه می‌دهد. بنابراین اگر هدف ما از خرید آن  استفاده از ویژگی تامین برق بی وقفه است آفلاین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. با این حال نوع آفلاین کیفیت قابل قبولی برای توان خروجی نداشته و به همین خاطر تولید آن محدود شده است.

یو پی اس آنلاین

اگر قصد شما از خرید منبع تغذیه بی وقفه علاوه بر تامین برق بی‌وقفه ، دریافت توان خروجی مناسب هم هست ، نوع آنلاین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. در انواع آنلاین علاوه بر شارژ باتری و تامین بی وقفه‌ی برق ، بخش اینورتر در هر زمان فعال بوده و توان خروجی را فراهم می‌سازد. به طور جزئی تر جریان برق شهری توسط یک رکتیفایر به جریان مستقیم تبدیل می‌شود. سپس توسط بخش اینورتر به جریان متناوب تبدیل شده و آماده‌ی ورود به دستگاه مصرف کننده می‌شود. این کار به این خاطر انجام می‌شود تا حفاظت بیشتری از دستگاه مصرف کننده از لحاظ ولتاژ ورودی صورت گیرد.

تکنولوژی لاین اینتر اکتیو

در این تکنولوژی اینورتر همواره روشن است و تا زمانی که ولتاژ ورودی
در بازه‌ی معمول است به شارژ باتری می‌پردازد. اما به محض این که ولتاژ ورودی از بازه‌ی معمول
و مجاز خارج شود ، توان خروجی یا برق وارد شده به مصرف کننده از باتری های منبع تغذیه بی وقفه
تامین می‌شود تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. از لاین اینتراکتیو بیشتر در تجهیزات شبکه ها استفاده می‌شود.

یو پی اس

هنگامی که شما با داده‌های حساس سروکار دارید و یا این که نمیخواهید نوسانات برقی به تجهیزات گران قیمت شما آسیب برساند ، یو پی اس مهم‌ترین نقش را در تجهیزات جانبی شما بازی خواهد کرد. بنابراین اگر شما هم شرایط مشابه با وضعیت بیان شده دارید، ضروری است که حداقل اطلاعات کمی از آن داشته باشید. چرا که خرید و تهیه آن بدون داشتن اندک آگاهی می‌تواند منجر به خرید ناموفق و در نهایت ضرر شود. شما باید بدانید که ups چیست ، چه برندهایی دارد و انواع آن کدام است تا بتوانید بهترین آن را برای خودتان برگزینید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که حتما چند دقیقه ای را برای خواندن این مقاله صرف کرده و از این مشاوره رایگان برخوردار شوید.

برند های معروف UPS

از معروف‌ترین برندها و مارک هایی که مشتریان زیادی را راضی نگه داشته اند می‌توان
شرکت  ABB ، Ablerex ، Active power ، Acumentrics ، AETES را نام برد.

دو مدل برتر یو پی اس در 2019

  1. برند CyberPower مدل CP1500EPFCLCD : این مدل بهترین انتخاب برای مشاغل
    کوچک و متوسط است. با مشخصات فنی « ولتاژ ورودی Vac 230 ، ظرفیت
    خروجی 900 وات ، 6 رسانه ( پریز برق) ، زمان باتری: 10 دقیقه (نیمه بار) و 3 دقیقه
    (بار کامل) ، زمان شارژ: 8 ساعت» این مدل دارای پورت های مختلف از جمله USB برای
    وصل کردن دستگاه‌های مختلف می‌باشد. پورت های RJ11 / RJ45 تلفن ، فکس و خطوط مودم
    شما را در برابر فشارهای الکتریکی محافظت می کنند.
  2. برند APC مدل Back-UPS ES – BE700G : این مدل بهترین انتخاب برای محافظت
    از دستگاه در برابر نوسانات ولتاژ است. با مشخصات فنی « ولتاژ ورودی V 230 ، ظرفیت
    خروجی 405 وات ، 8 رسانه ( پریز برق) ، زمان باتری : 13 دقیقه ( نیمه بار )
    و 4 دقیقه ( بار کامل) ، زمان شارژ 16 ساعت» . اگر به دنبال یک انتخاب ساده
    و ارزان هستید، این مدل برای شما مناسب خواهد بود. استفاده از این یو پی اس
    به مشاغل بزرگ که دارای تعداد زیادی رایانه و دستگاه‌های دیگر هستند، پیشنهاد نمی‌شود. اما بهترین انتخاب برای مشاغل کوچک به حساب می‌آید تا بتوانند در صورت قطعی برق به کار خود ادامه دهند.

می توانید مشخصات چند نوع دیگر “دستگاه منبع تغذیه بی وقفه” را به صورت فایل pdf از این لینک دانلود نمایید.

اجزا یو پی اس از 4 بخش تشکیل می شود:

یو پی اس

رکتیفایر

به طور ساده می‌توان گفت که یک رکتیفایر در دستگاه منبع برق اضطراری وظیفه دارد تا جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند ( یعنی تبدیل AC به DC) . سه حالت کلی از رکتیفایر وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای به دست آوردن جریان DC استفاده کرد. نوع اول رکتیفایر IGBT  ، نوع دوم رکتیفایر Diode+IGBT و در نهایت نوع تریستور می‌باشد.

باتری

باتری‌ها بخشی از منبع تغذیه بی وقفه هستند که در زمان عدم وجود جریان برق شهری ، وظیفه رساندن انرژی به دستگاه‌های وصل شده به خروجی را دارند. به همین خاطر می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اجزا است. البته باید خاطر نشان کرد که در صورتی که برق شهری دچار نوسان یا فرکانس غیرطبیعی هم باشد تامین برق دستگاه‌های خروجی بر عهده باتری است. بیشتر باتری‌های دستگاه برق اضطراری از نوع سیلد اسید است. این باتری‌ها کاملا توسط لایه‌هایی محافظ از جنس فیبر و دیگر محافظ‌ها پوشیده شده تا از هرگونه نفوذ رطوبت و دیگر عوامل مخرب در امان باشند.

اینورتر

یک اینورتر وظیفه دارد تا جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کند. به طور کلی می‌توان گفت که خروجی یک اینورتر باید تقریبا معادل ولتاژ برق شهری باشد. این سیستم تنها در منابع برق اضطراری کاربرد ندارد بلکه در مجموعه‌هایی مانند سلول‌های خورشیدی نیز کاربرد فراوانی دارد. اینورترها را بر اساس این که شکل موج خروجی آن‌ها به چه صورتی است به 3 دسته اصلی تقسیم می‌کنند. دسته اول اینورتر با خروجی مربعی ، دسته دوم اینورتر با خروجی شبه سینوسی و دسته سوم اینورتر با خروجی تمام سینوسی است.

به طور خلاصه اصول کار یک UPS در ساده ترین ساختار خود به این شکل  است که بار در حالت معمول از ورودی AC تغذیه می کند و همزمان با یکسوسازی ورودی AC توسط شارژر و تبدیل آن به جریان DC باتری را شارژ می کند. بلافاصله در صورت اینکه ورودی AC قطع  شودو یا نا مناسب تشخیص داده شود، INVENTER  با تبدیل ولتاژ DC باتری به برق AC ولتاژ بار را بدون وقفه در کار تامین می کند. در حال حاضر طبق استاندارد UPS ها دارای تکنولوژی  همچون Passive Standby،Line Interactive، Double Conversion  می باشند.

رنج و توان دستگاه ها

UPS ها دارای توان های مختلفی می باشند که نسبت به میزان توان بار مصرفی , محاسبه و طراحی می گردد که معمولا توان این دستگاه با واحد ولت آمپر (VA) نشان داده می شود. که شکل های متداول بازار به این صورت 600VA، 1KVA، 1.5KVA، 2KVA، 6KVA، 10KVA، 15KVA، 20KVA می باشد .

زمان برق دهی Backup Time

زمان برق دهی دستگاه یو پی اس متناسب با باتریهای مخصوص سیلد لید اسید Sealed Lead Acid که به آنها متصل می شود , است و واحد باتریها آمپرساعت است که با زمان برق دهی نسبت مستقیم دارد. نحوه قرار گیری باتریها به سه حالت می باشد:

باتریهای External درکنار یو پی اس و در درون case جداگانه قرار می گیرند.

باتریها داخل دستگاه قرار می گیرند.

در بیشتر مواقع دستگاهها قابلیت نصب باتری  بصورت Internal و External را بطور همزمان دارند.

موارد مهم استفاده از یو پی اس

هر وسیله که از برق استفاده می کند احتمالا نیاز به یو پی اس دارد اما در این میان حیاتی ترین وسایل به صورت حتمی احتیاج به این وسیله دارند از جمله مکان های درمانگاهی یا شرکت های تولید یا مکان هایی که از نظر دما و رطوبت باید همیشه در یک سطح خاص نگهداری شوند ، سرورها و جاهای مختلف دیگر که مهمترین بخش های استفاده از یو پی اس را در چند تیتر زیر می توانید مطالعه نمایید.

آسانسور:

آسانسورها مهم‌ترین وسیله برای جابجایی بین طبقات مختلف است. این دستگاه باید همواره در حال کار باشد به همین خاطر نیاز به تجهیزات منبع تغذیه بی وقفه دارند. اگر سیستم برق اضطراری برای آسانسور وجود نداشته باشد و برق حتی برای چند دقیقه قطع شود، استرس زیادی برای افراد داخل آسانسور پیش خواهد آمد.

دوربین مداربسته:

جالب است بدانید که یکی از ترفندهای سارقان برای از کارانداختن تجهیزات امنیتی خانه یا محل کار شما این است که جریان برق را قطع کنند. اما شما می‌توانید پیشدستی کرده و یک برق اضطراری برای خود تهیه کنید. یو پی اس دوربین مداربسته اغلب دارای اندازه کوچکی هستند تا بتوانید آن را در فضاهای کوچک مخفی کنید.

تجهیزات پزشکی:

همانطور که می‌دانید جریان پرنوسان و ناپایدار برق در کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگترین معضلات در مراکز حساس است. قطعی برق می‌تواند آسیب زیادی به تجهیزات پزشکی وارد کرده و یا این که آن‌ها را به کلی از کار بیاندازد. به همین دلیل نیاز است که کلیه بخش‌های مراکز درمانی پزشکی به یو پی اس متصل شود.

کرکره برقی:

روزهای گرم تابستان که مصرف برق افزایش پیدا می‌کند، عموم مردم به علت قطعی برق و از کار افتادن کرکره‌های برقی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. به همین خاطر استفاده از یک سیستم برق اضطراری ضروری شده است. اما نکته مهم پیش از خرید یک مبنع تغذیه بی وقفه این است که نوع موتور کرکره خود را تشخیص داده و سپس مطابق آن خریداری کنید.

کامپیوتر:

ممکن است شما هم بر روی کامپیوتر شخصی‌ خود اطلاعات مهمی داشته باشید که لازم باشد همیشه از آن‌ها محافظت شود. بسیاری از پردازش‌ها مانند امور مربوط به بورس ، رایانه‌های مربوط به ترددهای هوایی ، تجهیزات مربوط به امور نظامی اهمیت ویژه‎ای دارند. به طوری که قطع شده برق برای چند ثانیه می‌تواند خسارت‌های فراوانی را به وجود آورد. به همین خاطر نیاز است که از سیستم برق اضطراری برای آن استفاده شود.

یخچال:

نیاز به نگهداری برخی از وسایل در فضای سرد در مراکز زیادی مورد نیاز است. این در حالی است که اگر جریان برق قطع شود، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. اما نکته مهم در تهیه یک منبع تغذیه بی وقفه برای یخچال این است که دستگاه‌هایی که شامل موتور و سیم پیچی هستند را نباید به ups وصل کرد. شما تنها زمانی می‌توانید این کار را بکنید که توان ups بسیار بیشتر از توان مصرفی بار دارد. به همین دلیل پیش از اقدام برای خرید چنین دستگاهی حتما با افراد متخصص صحبت کنید.

پکیج:

خوب است بدانید که پکیج‌ها اصولا برای گرمایش از گاز استفاده می‌کنند اما آن‌ها نیاز به برق برای برخی مصارف دیگر هم دارند. مانند مشعل‌ها ، سنسور‌ها و ایجاد انرژی برای پمپ و … . یعنی اگر جریان برق وجود نداشته باشد پکیج از کار می‌افتدو به همین دلیل نیاز به سیستم برق اضطراری وجود دارد.

مزایای استفاده از منبع تغذیه بی وقفه

از مهم‌ترین مزایای استفاده  زمانی است که جریان برق به طور کلی قطع می‌شود. در این حالت در کسری از ثانیه منبع تغذیه دستگاه مصرف کننده ، توسط این دستگاه از برق شهری به باتری خود منبع تغذیه بی وقفه سوئیچ شده و امکان ادامه‌ی روند دستگاه بدون کمترین وقفه‌ای میسر خواهد شد. این نیاز زمانی برجسته می‌شود که دستگاه مصرف کننده در اتاق عمل ، بانک‌ها ، سازمان‌های بزرگ و … باشد.

فرسان ups

راهنمای خرید ups به صورت pdf

پیش از خرید هر مدل از این دستگاه حتما باید به نیازمندی کسب و کار یا تجارت خود توجه کافی داشته باشید.
در واقع باید به بودجه خود توجه داشته باشید و از آن مهم‌تر بدانید که نوسانات برقی چقدر بر تجارت شما تاثیرگذار خواهد بود.

اگر قطعی برق برای کار شما یک مشکل عمده و اساسی است که منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود بهتر است که از منبع تعذیه آنلاین استفاده کنید. این نوع با این که قیمت بالاتری دارند.

اما بهترین و مطمئن‌ترین محافظت را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما اگر قطعی و نوسانات برق برای شما یک دردسر به حساب می‌آید می‌توانید از انواع لاین اینتراکتیو استفاده کنید شما باید در حین خرید این دستگاه به توان مصرفی دستگاه‌های خود نیز توجه داشته باشید. برای مثال همواره توصیه شده است که دستگاه 25 درصد بیشتر از نیاز کل مصرف کننده‌ها ، ظرفیت داشته باشد.

قیمت یو پی اس و مشاوره رایگان خرید :

اگر قصد خرید منبع برق اضطراری دارید میتوانید از راهنمایی و مشاوره قبل از خرید کارشناسان
ما در شرکت نوآور توان گستر فرسان به صورت رایگان استفاده کنید جهت تماس با ما می توانید از راههای ارتباطی زیر اقدام فرمایید.

09120496272 | 09125357086 | 02177037926 | 02177037952

همچنین می توانید از طریق آی دی تلگرام زیر نیز با ما در ارتباط باشید و کاتالوگ ها را دریافت کنید

@farsanups

5 فکر در مورد “ یو پی اس چیست؟ معرفی و خرید انواع برندهای ups

  1. محمد گفت:

    کدوم مدل از یو پی اس ها برای آسانسور خوبه و بهترین مارک برای این کار از چه شرکتیه لطفا کامل توضیح بدید

    1. eni گفت:

      سلام به شما دوست عزیز
      همونطور که خودتان هم میدونید آسانسور یکی از مهمترین بخش های یک آپارتمان است . به همین خاطر ضروری است که تجهیزات استفاده شده برای آن از بهترین و با کیفیت ترین برندها باشد. آسانسور بخشی از ساختمان است که بسیاری از افراد ممکن است نسبت به آن ترس داشته باشند. برای مثال فرض کنید که شما سوار بر یک آسانسور هستید اما یکدفعه برق قطع شده و شما در آسانسور گیر می افتید. این موقعیت برای هر فردی میتواند استرس زا باشد مخصوصا اگر شخص کودک یا سالمند باشد. به همین خاطر پیشنهاد میشود که حتما بهترین تجهیزات مربوط به برق اضطراری استفاده شود.
      یو پی اس آسانسور در دسته انواع آفلاین آن قرار میگیرد ( امروزه انواع دیگر هم تولید میشوند) و از سه قسمت اصلی شارژر ، باتری و اینورتر تشکیل شده است. این دستگاه همزمان با شارژ آسانسور ، باتری های خود را هم شارژ می کند. در پاسخ به شما دوست عزیز باید بگوییم که حین تهیه منبع تغذیه بی وقفه برای آسانسور باید به این موارد دقت لازم داشته باشید:
      – دستگاهی که خریداری میکنید باید کاملا اتوماتیک باشد و نیاز به مداخله دستی نداشته باشد.
      – دستگاه برق اضطراری که برای آسانسور خریداری میکنید بهتر است کوچک و جمع و جور باشد تا استفاده از آن و قرار دادن آن در هر جایی مانند زیر پله ها یا اتاق آسانسور امکان پذیر باشد.
      در نظر داشته باشید که ژنراتور ها از سوخت های فسیلی استفاده میکنند که میتواند برای طبیعت مضر باشد اما از آنجایی که ups از سوخت فسیلی استفاده نمیکند با طبیعت کاملا سازگار است.
      بهترین و معروف ترین مارک ها برای آسانسور موارد زیر هستند :
      – برند Chengwen: یکی از مدل های این برند که مناسب آسانسور میباشد دارای مشخصات 10kva 15KVA 20KVA UPS 380V است و از دسته آنلاین میباشد . این دستگاه سه فاز بوده و 66 کیلوگرم وزن دارد. ولتاژ ورودی و خروجی آن 380 ولت است. صفحه نمایش آن از نوع LED است.

      – برند ZLPOWER : یکی از بهترین مدل های این برند که برای استفاده در آسانسور بهینه سازی شده است دارای مشخصات فنی به این ترتیب است: تک فاز و دارای 32 کیلوگرم وزن است. از نوع آنلاین و دارای پنل نمایش LED می‌باشد. ولتاژ ورودی و خروجی 240 و قدرت خروجی 2400 وات از دیگر مشخصه های این است.

      – برند Yite/OEM : یکی از مدل های این برند سه فاز بوده و 200 کیلوگرم وزن دارد. در مجموعه منابع برق اضطراری آنلاین قرار میگیرد و ولتاژ ورودی و خروجی آن 400 ولت است. این دستگاه علاوه بر آسانسور در دیتاسنترها ، بانک ها و دیگر مراکز هم استفاده میشود.

  2. آرش گفت:

    یو پی اس تا چند ساعت میتونه برق رو برای هر دستگاهی تامین کنه ؟

    1. eni گفت:

      سلام به شما دوست عزیز
      میزان دقیقه یا ساعتی که یک یو پی اس می‌تواند تجهیزات متصل شده را تغذیه کند ( به این عمل بکاپ تایم گفته می‌شود) به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله تعداد باتری‌ها ، آمپر، شارژر و همچنین میزان بار وصل شده به دستگاه.
      یکی از مهم‌ترین نکته ها در پاسخ به این سوال این است که به مرور، زمان بکاپ تایم منبع تغذیه‌ی بی وقفه کاهش پیدا میکند. مانند باتری موبایل و لپتاپ که پس از مدتی مدت زمانی که شارژ نگه می‌دارند، کاهش پیدا می‌کند.
      اما در عمل عواملی همچون سلامت و عمر باتری ، دمای محیط ، کیفیت باتری ، میزان وات باتری ، میزان شارژ و دیس شارژ بر محاسبه زمان تاثیر گذار است. شما می‌توانید از فرمول زیر برای رسیدن به زمان بکاپ استفاده کنید:
      (میزان بکاپ ساعت) ضربدر (میزان توان مصرفی) تقسیم بر (ولتاژ باتری دستگاه) مساوی با (آمپر ساعت باتری)

  3. نیک الهام گفت:

    سلام وقت بخیر برای ذخیره سازی برق به طور مثال برق یک شهر چیزی ساخته شده یا همچین توانی وجود دارد؟ اگر اطلاعاتی دارید ممنون میشم راهنمایی بفرمائید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *