مقالات

استابلایزر چیست؟ انواع و ضرورت استفاده از آن

استابلایزر

به منظور جلوگیری از نوسانات و مشکلات مربوط به برق شهری و محافظت از کلیه لوازم برقی از استابلایزر استفاده می شود. این دستگاه که تثبیت کننده ولتاژ هم نامیده می‌شود، به این صورت کار می کنند که سیستم میکروپروسسوری ولتاژ برق ورودی را اندازگیری کرده  کم و زیاد بودن ولتاژ در ورودی را تشخیص داده و ولتاژ خروجی را 220 ولت برای تک فاز و 380 ولت برای سه فاز با دقت تلرانس 3%± برای نوع سروو موتور و 10%± برای نوع رله ای تنظیم می کند. به طور کلی میتوان گفت تمامی دستگاه هایی که از برق شهری تغذیه می کنند به علت مشکلاتی که در برق وجود دارد نیاز مبرم به دستگاه مذکور و یو پی اس دارند تا از آسیب های جزئی و کلی جلوگیری شود.

انواع تثبیت کننده ولتاژ

  • نوع  رله ای یا پله ای : این نوع ولتاژ را با دقت 10%± ولت بالاتر و یا پایین تر از 220 ولت تنظیم می کنند. همچنین برای مصارف خانگی ،صنعتی و پزشکی استفاده می شوند که عمده مصرف آنها خانگی است.
  • نوع سروو موتور : این تثبیت کننده‌ی ولتاژ دارای میکروپرسسوری و سیستم حلقوی می باشند از این رو ولتاژ خروجی را با دقت 3%± تنظیم می کنند.همچنین به دو صورت تک فاز و سه فاز قابل ارائه می باشند که عمده مصرف آنها دستگاه های پزشکی و صنعتی و خانگی می باشد.

 

چرا باید از استابلایزر استفاده کنیم؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی شامل نویزها ، نوسانات و قطع و وصل ناگهانی ، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهر بوده که آسیب های بوجود آمده توسط عوامل ذکر شده عمدتا ً در قسمت های حساس و گران قیمت دستگاه همچون موتور ، کمپرسور، لباسشوئی، کولر گازی، دستگاههایCNC، دستگاههایPLC ، دستگاههای چاپ و برش، دستگاههای پزشکی، دستگاههای بافندگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .
به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی خانگی و اداری بخصوص کولر گازی ، یخچال ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره حتما ً باید از دستگاههای تثبیت کننده ولتاژ استفاده نمود همچنین لازم به ذکر است ، فروشندگان و تولید کنندگان این گونه لوازم در قبال اشکالات به وجود آمده به دلیل نوسانات برق در دستگاه های فاقد استابیلایزر هیچ گونه گارانتی و ضمانتی ارائه نمی نمایند.

 

استابلایزر

استابلایزر

مزایای استفاده از استابلایزر

تثبیت برق  : برق شهری دارای نوسان می باشد، به همین دلیل تثبیت کننده ولتاژ علاوه بر این که برق ورودی به دستگاه را تثبیت می کنند باعث افزایش عمر دستگاه مصرف کننده می شوند.

محافظت در مقابل اتصال کوتاه : اگر به هر دلیلی اتصالی در خروجی و یا مدارات داخلی استابلایزر اتفاق بیافتد بلافاصله دستگاه به صورت اتوماتیک توسط میکروکنترلر تعبیه شده ، خروجی را قطع نموده و از بروز هرگونه ایراد و مشکل برای مصرف کننده جلوگیری می نماید .

کاهش هزینه مصرف برق: افت ولتاژ برق شهر باعث اختلال در عملکرد دستگاه ها شده و قدرت نامی و راندمان الکتروموتور را به حد قابل توجهی کاهش می دهد که باعث پایین آمدن دور الکترو موتور و گرم شدن آن خواهد شد و به تبع آن تلفات انرژی افزایش می یابد و در نهایت برق زیادی را مصرف می کند که پیرو نظریه کارشناسان این امر ، در بعضی از مواقع افزایش مصرف برق تا 25% نیز می باشد.

 

از این رو شرکت نوآور توان گستر فرسان با ارائه بهترین استابلایزر ها سعی بر این دارد که نیاز شما مشتریان گرامی را برطرف کند. شما با تماس با این مجموعه می توانید از مشاوره رایگان متخصصان فنی ما در این زمینه بهره ببرید تا با کمترین هزینه از لوازم برقی خود محافظت کنید.

 

۰۹۱۲۰۴۹۶۲۷۲ | ۰۹۱۲۵۳۵۷۰۸۶ | ۰۲۱۷۷۰۳۷۹۲۶ | ۰۲۱۷۷۰۳۷۹۵۲

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *